پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

هواوی چگونه به رازهای تجاری اپل دست پیدا می‌کند؟

۵۰۲ بازديد

شرکت‌های آمریکایی روز‌به‌روز بیشتر نگران رقبای چینی خود و به‌سرقت‌رفتن مالکیت‌های معنوی به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌شوند. هواوی بیش از همه‌ی شرکت‌های چینی مورداتهام قرار دارد و اخیرا نیز، دولت آمریکا آن‌ها را به سرقت رازهای تجاری کشور متهم کرد. گزارش جدید وب‌سایت The Information، بخشی از تاکتیک‌های فعالیت هواوی را بررسی می‌کند که عموما با تمرکز بر رقیب دیرینه، یعنی اپل، انجام می‌شود.
یکی از موضوعات گزارش حاضر، حسگر ضربان قلب اپل‌واچ است. اپل در جدیدترین محصول از سری گجت‌های پوشیدنی خود حسگری تعبیه کرد که حتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز به آن تأییدیه داد. درمقابل، ساعت‌های هوشمند هواوی با استقبال مناسب کاربران روبه‌رو نشدند و یکی از دلایل آن، ضعف حسگر ضربان قلب در آن‌ها بود.

در نوامبر سال گذشته‌ (آبان۱۳۹۷)، مهندسی از هواوی که مسئول طراحی و ساخت ساعت هوشمندی برای رقابت با غول‌های بازار بود، درباره‌ی یکی از تأمین‌کنندگان اصلی در زنجیره‌ی تولید حسگر ضربان قلب اپل تحقیق کرد. مهندس مذکور با آن تأمین‌کننده قرار ملاقاتی ترتیب داد. در پیشنهاد ملاقات، قرارداد تولید وسوسه‌کننده‌ای برای آن شرکت ارائه شده بود.

یکی از مدیران اجرایی تأمین‌کننده‌ی مذکور می‌گوید مهندس هواوی در رسیدن به هدف خود ناکام ماند. آن مهندس سؤالاتی درباره‌ی روند ساخت حسگر اپل‌واچ مطرح کرده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. مدیر آن شرکت به‌شرط ناشناس‌ماندن هویت شخصی مصاحبه کرده بود؛ زیرا قرارداد عدم‌افشا را با اپل امضا کرده است.

 

اتفاق مذکور تصدیقی بر ادعای کارمندان کنونی و گذشته‌ی اپل درباره‌ی اقدامات هواوی است. آن‌ها می‌گویند شرکت چینی الگویی از رفتارهای مشکوک دارد که با استفاده از آن‌ها تلاش می‌کند فناوری را از رقبا دریافت کند. تمرکز آن شرکت نیز، بیشتر روی تأمین‌کننده‌های چینی اپل معطوف می‌شود.

هواوی در پاسخ به اتهام‌های مطرح‌شده هر روند اشتباه یا خلاف قانونی را تکذیب می‌کند. یکی از سخن‌گویان آن شرکت درباره‌ی مشکل پیش‌آمده گفت:

کارمندان هواوی برای اجرای فرایندهای تحقیق‌و‌توسعه باید از اطلاعات عمومی موجود و نیز تحقیق و آزمایش استفاده کنند. آن‌ها به مالکیت‌های معنوی شرکت‌های دیگر احترام می‌گذارند؛ چرا که در قوانین کسب‌وکار هواوی، به‌صورت اختصاصی به آن اشاره شده است.

سخن‌گوی هواوی در ادامه‌ی صحبت‌هایش ادعا کرد هزینه‌های آن‌ها در حوزه‌ی تحقیق‌و‌توسعه بیشتر از بسیاری از رقبا است. اپل درباره‌ی این ادعا هیچ اظهارنظری نکرد.

هواوی چندی پیش جایگاه اپل را به‌عنوان دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی هوشمند در جهان تصاحب کرد. البته، شرکت آن‌ها همیشه در میانه‌ی جنگ تجاری آمریکا و چین قرار داشته و به‌نوعی، اتهام سرقت اطلاعاتی نیز درنتیجه‌ی همین جنگ‌ها قوت گرفت. به‌عنوان یکی از همین نمونه‌ها، چندی پیش فاش شد که هواوی درصدد سرقت اطلاعات از اپراتور بزرگ آمریکا، یعنی T-mobile بوده است.

t-mobile

شرکت‌های آمریکایی، همچون سیسکو و موتورولا، ادعاهایی مشابه تی‌موبایل مطرح و آن‌ها را به دادگاه‌های محلی اعلام کرده‌اند. در ابتدای ماه جاری میلادی نیز، Akhan Semiconductor، شرکت آمریکایی مستقر در شیکاگو و فعال درزمینه‌ی تولید شیشه‌های مقاوم برای گوشی‌های هوشمند ادعا کرد مشغول همکاری با مقام‌های فدرال درباره‌ی سرقت مالکیت معنوی به‌وسیله‌ی هواوی است. شرکت آخان ادعا می‌کند چینی‌ها از ارتباطی کاری به‌عنوان پوشش استفاده کردند تا نمونه‌هایی از شیشه‌های آن‌ها را دریافت کنند. سپس، هواوی از همان نمونه‌ها برای مطالعه‌ی روند تولید شیشه‌های مقاوم استفاده کرد.

شرکت چینی برخی اوقات با دریافت نمونه‌ی آزمایشی طرح‌ها را کپی می‌کند

وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند هواوی برنامه‌ای رسمی برای قدردانی از کارمندان درنتیجه‌ی دزدی اطلاعات دارد. امتیازدهی به کارمندان نیز بسته به سطح طبقه‌بندی‌شده‌بودن اطلاعات کسب‌شده افزایش می‌یابد. کارمندان هواوی به ارسال اطلاعات دریافت‌شده در وب‌سایتی داخلی تشویق می‌شوند. به‌علاوه، آن‌ها ایمیلی دارند که اطلاعات را برای آن ارسال می‌کنند. اطلاعات دریافت‌شده را گروهی داخلی بررسی می‌کنند که در اسناد شرکت چینی، با نام «گروه مدیریت رقابت» شناخته می‌شوند. متن دعوای حقوقی آمریکایی‌ها علیه هواوی ادعا می‌کند شرکت چینی به کارمندان اطمینان داده به‌دلیل چنان رفتارهایی محاکمه نخواهند شد.

شکایت تولیدکنند‌گان گوشی‌های هوشمند علیه یکدیگر موضوع تازه‌ای نیست. آن‌ها همیشه بر سر سرقت مالکیت‌های معنوی درگیری داشته‌اند. یکی از نمونه‌های معروف،‌ شکایت اپل از سامسونگ بود که درنهایت، تاحدودی به‌نفع کوپرتینویی‌های به‌پایان رسید. البته، اتهام‌های واردشده علیه هواوی نشان‌دهنده‌ی روندی گسترده از تلاش برای دستیابی به اطلاعات است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.